spruitjes-in-afrika.reismee.nl

Krugerpark Lower Sabie

De ochtend begint met een knetterende maaimachine voor onze huisjes in Lower Sabie. Doordrongen van een benzinegeur wordt het gras gemaaid en het gazon gesproeid. Het is 7.00 uur.

2 dagen geleden zijn we in de middag aangekomen vanuit Berg en Dal bij Lower Sabie. Berg en Dal ligt meer in een heuvelachtig bebost gebied en Lower Sabie onder de Sabie rivier (what’s in the name?) in een redelijk vlak gebied. Lower Sabie staat bekend om de katachtigen en dan met name de cheeta’s (jachtluipaarden) en leeuwen. De weg ernaar toe nemen wij via de onderste route over zandweg. De opbrengst qua dieren is weinig. Er worden weer veel herten gezien maar de grote zijn er weinig. Er worden een paar giraffen bekeken en een weiland vol met buffels. Paar olifanten maken het compleet. Je wordt hier snel verwend.

Almar en Sabrina zien nog een kameleon zeer rustig de weg oversteken. Het valt op dat er weinig groot wild te vinden is. Joop, Anja en Thirza zien nog ergens ver weg wel een cheeta maar veel bewijs is er niet voor. Maar het was ook ver om goed op de foto te zetten.

De woensdagochtend begon met een wandeling door het open park. Joop, Anja en Channa waren hier niet bij door voorwaarden vanuit Sanpark, de beheerder van Krugerpark. Zij gingen een eigen Game drive doen. Zagen niet veel maar konden net op tijd weg rijden voor een grote olifant. Op een halve meter mistte deze de auto tijdens ruig oversteken.

Tijdens de wandeling werd uitleg gegeven over de omgeving en uitwerpselen. Van alle grote dieren werden de ontlasting gevonden en hoorden wij dit ondersteund door het gebrul van een leeuw. Hij is in de omgeving, liet ook zijn poep zien, die was redelijk vers. De rangers, zwaar bewapend met geweren, lieten ook weten dat het erg moeilijk was om de leeuwen te vinden en dus te zien. Ons vermoeden werd helaas bevestigd.

In de middag gingen we allen met de eigen auto ten noorden van de rivier een Game drive doen. Dit leverde alleen struisvogels en neushoorns op. Maar zelfs de impala’s en antilopen waren er niet. Er was nagenoeg niets te zien! DE plek van de katten en dus ook de rest van hun maaltijd waren er niet.

Almar en Sabrina daalden nog af naar Crocodile bridge en kwamen een zwart rug jakhals tegen en zagen wel leeuwen oren van een vrouwtje. Secretaris vogel werd toegevoegd aan het lijstje gelukkig weer wat olifanten, zeearenden en giraffen. De rest van de familie zag niet veel meer helaas.

Om 20.00 uur ging de familie Spruit op nacht safari. In het pikkedonker begon het met kleine uiltjes op de weg en krokodillen hoofden, verderop een giraf. De weg waarop een ranger eerder die dag leeuwen zou hebben gezien werd gevolgd en niets gevonden. Waar zijn ze??

Vervolgens reden we verder de nacht in met bouwlampen die we over het land en door de bomen lieten gaan. Opbrengst: herten…..

1 Hyena kwam onze weg over zeer goed gezien door David, dit was het hoogtepunt tot dan toe. Almar zag in zijn licht snel een stekelvarken. Het was rustig verder naast 1 gnoe. Totdat onze ranger enthousiast werd, een givet stak de weg over. Helaas te snel om een foto (in de nacht zonder flits) te kunnen maken. Vervolgens spotte Almar een uiltje in een boom, we voegden 2 stinkdieren en olifanten in Musk toestand toe (wat een lucht verspreiden die) en tot slot, daar waren zij, de leeuwen! 2 vrouwtjes op de weg die werden uitgedaagd door een konijntje. Dit maakte hun hongerig waardoor ze naar impala’s slopen. Wij passeerden de dames even waardoor hapklare snacks binnen bereik van de leeuwen kwamen. Op nog geen 2 meter waren Joop, Thirza en Channa te zien voor de leeuwen. Ze keken verlekkerd maar deden niets. De 3 vonden dit best erg spannend! Hier hebben we ruime tijd staan kijken maar tot een daadwerkelijke aanval kwam het niet. Ruim later dan gepland reden we weer richting het kamp. Weg versperd! Meneer en mevrouw leeuw lagen voor onze auto. Nu hadden we alles wat wij hoopten, ook een mannetjes leeuw op de foto; Scar van de Lion king.

De ranger was zelf ook erg enthousiast over de “vangst” van vannacht. Voor de familie Spruit was dit toch echt het hoogtepunt. De Big 5 was al ruimschoots binnengehaald maar deze rit is een mooie blijvende herinnering. Foto’s zijn redelijk tot goed gelukt van de leeuwen, de film moet Joop nog even zien te vinden. Die staat niet op zijn SD-kaartje.

De ochtend konden we door de avond daarvoor uitslapen. Rechtsaf Lower Sabie uit ligt een meer. Hier was een kudde giraffen te zien van ongeveer 10 stuks. De grote wens van Katinka kwam hier op het laatste moment toch nog uit. Lopend, staand en drinkend. Vervolgens zijn we gezamenlijk het park uitgereden en hebben Kruger gate als uitgang genomen. Familie foto’s bij het standbeeld van Kruger en deze beleving was teneinde.

Wij zijn nu in Graskop om nog de Panorama route te rijden morgen. Zaterdag weer het vliegtuig naar huis.

Til

Spannend verhaal.?????