spruitjes-in-afrika.reismee.nl

St Lucia, Swaziland en begin Krugerpark

De afgelopen dagen totaal verstoken geweest van goed internet om een verhaal en foto’s op te laden. Ondertussen zijn we in het Krugerpark, Berg en Dal.

St Lucia

In St Lucia zijn Almar en Sabrina naar HluHluwe-Imfalosi geweest en de rest van de familie Spruit naar iSimangaliso, moeras gebied. Dit laatste park is erg mooi maar helaas weinig dieren te zien. Een verdwaald hert en een groep Buffels was zo’n beetje het enige.

In Imfalosi was de oogst beter, een olifant, giraffe, meerdere neushoorns, buffels, zebra’s, gnoes en uiteraard ook daar de “snack” van de safari; herten (Niala’s, impala’s, hartebeesten en meer).

De donderdag middag was gepland voor een bootsafari naar de nijlpaarden en krokodillen, met zonsondergang. Dit leverde meteen een spectaculaire foto door Thirza en Sabrina op van een nijlpaard met ver opengesperde bek. Helaas was dit eenmalig. Maar totaal ruim 50 nijlpaarden en 2 krokodillen gezien. Naast een zeearend en meer vogels.

Het water was omgeven door lage bebossing en mangroven.

Swaziland

De vrijdag opweg naar Swaziland over een wel heel erg saaie weg, redelijk snel de grens over naar een nog saaiere weg.

Milko en de rest van de Graanoogst Spruiten hebben onderweg nog een hele groep oranje olifanten gezien in het modderbad langs de weg.

Mlilwane Sanctuary was onze overnachtingsplek met uitzicht op een dal en weide voor onze huisjes; Roundafels”. Het wild, zebra’s, herten en wrattenzwijnen, liepen hier door onze voor- en achtertuinen te grazen. De avond wandeling ging door het park, zonder begeleiding naar de Hippopool. Helaas waren alleen 3 krokodillen aanwezig.

Zaterdag gingen Joop, Anja, Sabrina en Almar van Mkaya Game Reserve op jacht naar de Zwarte neushoorn. Ruim een uur voor aanvang kwamen zij aan. Geen ingang te vinden van het park maar wel een bord waarop aangegeven stond dat de tour om 10 uur zou starten. Dit vertelde de opgetrommelde plaatselijke bevolking ook en vroegen vervolgens geld of eten. Vluchten! Na 3 kwartier kwamen we terug en stond de ranger er ook. We moesten achter de ranger aan over een slechte zandweg, 2 poorten met elektra draden door naar een lodge. Hier konden we veilig onze auto achter laten.

Ondertussen waren de Eemnesser Spruitjes op de fiets gestapt die doortrapten en kettingen vanaf liepen. Zij wilden Mlilwane door scheuren. Hier kwam niets van. David is toen maar op een paard gestapt en weg gegaloppeerd door het park.

In Mkaya werd er een neushoorn gezien, helaas geen zwarte, giraf veulens en uiteraard de andere dieren zoals zebra’s en herten. Het park was hoog en laag bebost met veel waterpunten voor de dieren. Helaas was er regelmatig niemand thuis. Op een aantal plaatsen deden de nijlpaarden wel open en lagen er krokodillen. Mooi park wat volgens ons weinig bezocht wordt.

Na de lunch midden in het park zagen we weer dezelfde dieren en 4 neushoorns. 1 genaamd Mbali. Deze kon vanuit de auto geaaid worden. Totdat wij de ranger, Richard, naast de auto zagen staan. Iedereen mocht uit de auto, met 4 wilde(!) neushoorns om ons heen en met Mbali op de foto. Met een echte wilde neushoorn. Maar totaal 4 om de auto heen. Super ervaring, totdat Richard riep: “We moeten gaan!”. Iedereen spurtte in de auto en Anja werd met een kontje geholpen door Sabrina (herinneren wij ons de Big Horn Sheeps nog in Canada?) en Richard gaf gas. De neushoorns werden blijkbaar wat onrustig. We hebben het overleefd! De foto’s zijn ook goed gelukt.

Krugerpark

Vanochtend vertrokken uit Swaziland met dikke mist bij de hoofdstad Mbabane in de bergen. Met diepe kuilen in de wegen en een arm volk wat langs de weg leeft. Helaas weinig van te zien geweest. Het land is niet erg mooi verder en juist dit deel door de bergen is het waarschijnlijk wel. Aangekomen bij het Krugerpark waren Almar en Sabrina net binnen en ze kregen een tip: “De weg naar Berg en Dal aan de zijkant in de boom ligt een luipaard.” Foto’s nemen van de olifanten werd direct afgebroken om het luipaard te zien. Binnen 10 minuten een luipaard, beter kan het niet beginnen. Verder werden er nog giraffen, olifanten en neushoorns gezien. Nu nog de leeuw en de Big 5 is rond!

Til

Toch nog een aardige beestenboel zo bij elkaar. ?